גור כלבים על סף הבגרות

אני כבר לא גור קטן! אני כלב בוגר!

לפעמים אנחנו לא מרגישים את זה, איך שהזמן טס ואותו גור כלבים חמוד ושובב שהבאת הביתה רק לפני כמה חודשים מתחיל להראות סימני התבגרות. חשוב לדעת לזהות את הסימנים האלה כדי להתכונן כיאות ולספק לכלב את כל צרכיו בתקופת המעבר הזו.

 גורים מגזעים קטנים ובינוניים עוברים בדרך כלל לשלב הבגרות בגיל 12 חודשים התפתחותם של גורים מגזעים גדולים ומעלה איטית יותר, בממוצע הם עוברים לשלב הבגרות בגיל 24 חודשים.

 להלן הסימנים שעשויים להעיד על כך שגור הכלבים שלך כבר לא גור וטיפים שיעזרו במעבר מילדות לבגרות:

שיני חלב מתחלפות בשיניים קבועות

כלבים הם דיפידונטים (diphyodont) כלומר, כמו לבני אדם (ולחתולים) יש להם שני סטים של שיניים במהלך החיים: סט של שיני “חלב” (השיניים הנשירות) ושיניים קבועות. 

שיני החלב מתחילות לנשור ולהתחלף בסביבות גיל 4 חודשים וסט השיניים הקבועות יהיה במקומו בגיל 6 חודשים. 

הגיינה דנטלית

היגיינה דנטלית חשובה מאוד לאורך חיי הכלב בדיוק כמו אצל בני אדם, הקפדה על צחצוח וביקורים תקופתיים אצל הוטרינר לצורך ניקוי שיניים ישמרו על השיניים בריאות וחזקות לאורך זמן. 

טיפים לצחצוח

  • כדאי להתחיל עם צחצוח השיניים בסביבות גיל 6 חודשים. כמו עם טיפוח מקלחות ושר שגרות הטיפוח – ככל שהכלב צעיר יותר, כך יהיה קל יותר להטמיע את שגרת הטיפוח בחיים שלו. להרגיל כלב בוגר לתחיבת מברשת ושפשוף יהיה מאתגר יותר
  • אין צורך לצחצח פעמיים ביום. 3 פעמים בשבוע זה מספיק בהחלט
  • השתמשו במברשת מותאמת שניתן למצוא בחנות החיות. יש גם משחות שיניים לכלבים
  • אין להשתמש במשחות שיניים לבני אדם! (גם לא משחה צמחית לתינוקות). משחות אלה עלולות להכיל רכיבים רעילים לכלבים
  • אפשר להוסיף גם חטיפים דנטלים מידי פעם

צחצוח שיניים חשוב מאוד

5 עובדות מעניינות על השיניים של הכלב שלך

בטיחות בצעצועים

שימו לב לצעצועים. שיניים קבועות חזקות יותר – יותר צעצועים קרועים. גומי מצעצוע קרוע עלול להוות סכנת חנק לכלב. 

כשאתם נותנים צעצוע לכלב, בחנו אותו היטב לוודא שאינו מראה סימני בלייה. אם כן, קנו חדש.

כלב עם צעצוע

הורס אבל פחות

התנהגות של לעיסה הרסנית של חפצים פוחתת ככל שהגור מתקרב לבגרות. הצורך של הכלבלב ללעוס דברים מתמתן והוא לומד, כחלק מהחינוך שהוא מקבל מכם, מה מותר ומה אסור ללעוס.

גם כאן, מגיל צעיר, כדאי לספק צעצועי לעיסה (בשום אופן לא נעליים! או כל צעצוע שדומה לחפצים שלכם, הכלב לא ידע להבחין בין מה מותר ומה שלא). 

שיעמום הוא בעיה

סבתא רוזה נוהגת לומר “אין גרוע מילד משועמם” – זה תקף גם כשמדובר בכלב. גור או בוגר, כלב משועמם יפגין התנהגות הרסנית. קבוצות הכלבים בפייסבוק מוצפות בתמונות של הרס שלא היו מביישות רעידת אדמה. כדי שזה לא יקרה אצלכם, כדאי לדאוג לכלב ל”תכנית בידור”.

כלבלב משועמם

לא מדובר בלו”ז מלא. שעה ביום תספיק לכלב רגוע (לכלב שיש לו הרבה אנרגיה, שעתיים). יש המון רעיונות איך לשעשע כלב. האינטרנט מלא בהם: פריקת אנרגיה פעמיים ביום (טיול ארוך, פעילות גופנית, משחק, ריצה), צעצועים, פאזלים… 

כלב שמעניין לו הוא כלב רגוע יותר וגם חכם יותר.

הנה מאמר מלא טיפים להתמודדות עם לעיסה והרס

בטיחות בבית

למרות שהגור מתבגר והלעיסה ההרסנית פוחתת, עדיין חשוב שהבית יהיה בטוח עבורו. 

הנה טיפים בנושא בטיחות בבית

אוכל פחות

גורים אוכלים בהתלהבות ורעבתנות. כאשר הם מתקרבים לבגרות, גם התיאבון מתמתן. הסיבה לכך נעוצה בצריכת הקלוריות. גור צעיר מוציא הרבה יותר אנרגיה מכלב בוגר (חלק מהאנרגיה מופנה להשתוללות אבל רובה מופנה לגדילה). 

כלב אוכל אוכל לכלבים

ישנם מזונות המתאימים באיכותם לכל שלבי החיים וניתן להמשיך להאכיל בהם את הגור, יתרונם הוא בכך שלא צריך להחליף לכלב את המזון. אם החלטתם שאתם מעדיפים להעביר את הגור למזון לכלבים בוגרים, שימו לב לתווית. מזון כלבים איכותי, יכיל בשר כמרכיב ראשון ורמת אנרגיה גבוהה.

שימו לב שאת המעבר למזון בוגרים יש לבצע בהדרגה (כמו כל מעבר ממזון למזון):  

כך תעבירו את הגור מאוכל לגורים למזון לכלבים בוגרים

יש לערבב  את האוכל החדש לבוגרים יחד עם המזון לגורים שלו, בכמויות עולות:

יום 1: 25% מהמזון לבוגרים מעורבב עם 75% מזון גורים

יום 3: חצי חצי 

יום 5: 75% מהמזון לבוגרים מעורבב עם 25% מזון גורים

יום 7: הגעתם ליעד. 100% מזון לבוגרים

מכיוון שיש צורך לעבור בצורה מדורגת, כדאי לקנות את שק המזון לכלבים בוגרים כאשר עוד יש לכם אוכל. רבע שק מזון גורים צריך להספיק לכם למעבר.

שימו לב ,כדאי לנקוט בשיטה הדרגתית  זו בכל מעבר ממזון למזון על מנת לצמצם את הסיכוי לבעיות עיכול בעקבות המעבר.

חשוב ביותר להאכיל את הכלב בהתאם לכמויות ההאכלה היומיות המומלצות המופיעות בטבלת האכלה שעל גבי השק. כך תמדדו נכון את הכמויות.

הכמויות בטבלה הן ממוצעות ויש לעקוב אם הן מתאימות לכלב שלכם. אם הוא נשאר רעב ורזה מהצפוי, אפשר להגדיל מעט ולהיפך, אם הוא עולה במשקל יותר מהצפוי יש להפחית את גודל המנה. אפשר להתייעץ על כך עם הווטירינר. 

השמנה אצל כלבים גוררת השפעות בריאותיות גרועות ממש כמו אצלנו. 

בגרות מינית

הבגרות המינית של כלבים תלויה בגודל ובגזע. כלבים מגזעים קטנים יגיעו לבגרות מלאה בגילאים 9-10 חודשים, כלבים בינוניים יגיעו לבגרות סביב גיל שנה וכלבים מגזעים גדולים וענקיים יגיעו לבגרות רק סביב גיל שנתיים. 

כלב מרים רגל לסמן

ישנם כמה סימנים לבגרות מינית (ייחום) אצל כלבים:

אצל הזכרים, יהיה שינוי התנהגותי. הם יסמנו יותר, ירימו רגל כדי להטיל שתן ויתעניינו יותר בנקבות מיוחמות. 

אצל נקבות, כאשר הן נכנסות לייחום, תהיה הפרשה דמית מהנרתיק (וסת), שינוים בתיאבון ועשויה גם להופיע עצבנות כללית. כלבות מתייחמות בין 2-3 פעמים בשנה.

כדאי לפנות להתייעצות עם הוטרינר על עיקור או סירוס  בסביבות גיל 8-7 חודשים.

פחות פספוסים

עוד סימן שהגור המתוק הולך ומתבגר, היא התארכות הזמנים בין יציאה ליציאה. היכולת הפיזית שלהם להתאפק גורמת לכך שיש פחות פספוסים (הטלת שתן או צואה בבית).

גורים צעירים זקוקים ליציאות תכופות לשירותים. כלב בוגר יכול להחזיק כבר 6 שעות ויותר. אנחנו מציעים שהיציאות לשירותים תהיינה בשעות קבועות. כך הכלב ידע מתי לצפות להן.  

גיל ההתבגרות

כמו כל מתבגר, גם הגור המתוק יגיע לשלב של בחינת הגבולות. קל יותר להטמיע הרגלים טובים בגור, ולכן כדאי להתחיל בשגרת אילוף מוקדם ככל הניתן. 

התנהגויות שהיו חמודות בגור קטן, כמו קפיצה על אנשים, הן פחות חמודות ואפילו לפעמים מסוכנות אצל כלב בוגר (כלב גדול ובוגר שקופץ בשמחה על אדם מבוגר יכול לגרום לפגיעה ונזק בלתי הפיך). 

בכתבה זו התייחסנו לעניין בהרחבה

אוף, נשירה 

גורי כלבים נולדים עם “פרוות גורים” שהיא קצרה, רכה ו”פלאפית” יותר מאשר אצל כלב בוגר. כאשר הגור מתקרב לבגרות, הפרווה תתחיל לנשור ולהתחלף בפרווה בוגרת.

כלב מוברש

פרוות הגורים תתחיל לנשור ולהתחלף בסביבות גיל 6 חודשים. ייקח לה עוד 6 חודשים עד שנה עד שכל הפרווה תתחלף בפרווה בוגרת. הפרווה הבוגרת

עם התחלפות הפרווה עשויים לחול שינויים בצבעים, במרקם ובאורך הפרווה. כדאי להתאים את שגרת הטיפוח לפרווה החדשה לפי הצרכים. כדאי להתייעץ עם וטרינר או עם ספר/ית כלבים. 

הנה עוד מידע על טיפוח הפרווה

אני והחבר’ה

כאשר כלבלב מתקרב לבגרות, יחסיו עם כלבים אחרים יתחילו להשתנות והוא יפגין התנהגות חברתית של כלב בוגר.

אם יש עוד כלבים בבית, הכלבלב המתבגר ירצה למצוא את מקומו בקבוצה ככלב בוגר. כדאי להתייעץ עם המאלף שלכם כיצד לעזור לגור להשתלב כבוגר.

כלב מתחנף בפני כלב דומיננטי

כלב בוגר משתובב פחות

כאשר גור כלבים מגיע לבגרות, הוא עשוי לאבד עניין במשחק האבקות עם כלבים אחרים ולהקדיש יותר זמן לרחרוח “לוחות מודעות”. הכלב המתבגר יבחר את חבריו להאבקות יותר בקפידה, או יגלה חוסר סבלנות כשגור קטן ירצה להשתובב איתו.

כלב בוגר עם גור

ישנם כלבים ששלב ההשתובבות לא “עובר להם” והם נשארים כלבים שובבים ,זה כבר תלוי באופי. 

להיות בעלים של כלב בוגר

עכשיו כשהכלב שלכם הגיע לבגרות, תצטרכו להתאים את עצמכם לצרכים הבוגרים שלו. 

מהר מאוד תגלו שלהיות בעלים של כלב בוגר זהו מסע רצוף אהבה, שמחה וגם אתגרים חדשים. 

כלב בוגר רגוע אם הבעלים