נוף פראי3 במרץ 2024, אנו מציינים את יום חיות הבר! יום זה נועד להעלות את המודעות לחשיבותן של חיות הבר ולעודד את השמירה עליהן.

החתולים והכלבים שלנו, מוצאם מחיות הבר ויש להם היסטוריה ארוכה של קשר עם בני אדם.

איך הפכו חיות בר לחברות הכי טובות שלנו?

התפתחות הכלבים: שותפות היסטורית עם חיות בר

זאבים הם חיות בר

הקשר המיוחד בן אדם – כלב הוא תוצאה של תהליך היסטורי מרתק, שהחל לפני אלפי שנים. תהליך זה, המכונה ביות, הוביל להתפתחות הכלבים מהזאב האפור, אביהם הקדמון.

יתרונות הדדיים:

ביות התאפשר בזכות יתרונות הדדיים שהביאה מערכת היחסים בין בני אדם לזאבים. בני אדם נהנו מעזרתם של הזאבים בציד, שמירה על רכוש, רעיית צאן ועוד. הזאבים, מצדם, קיבלו גישה קלה למזון וביטחון מפני טורפים.

ברירה מלאכותית:

זאבים צעירים שהפגינו התנהגות סבלנית וחברתית היו נוחים יותר לאילוף. כתוצאה מכך, בני אדם בחרו לאורך זמן זאבים בעלי תכונות רצויות אלו והרביעו אותם ביניהם. תהליך זה, המכונה ברירה מלאכותית, הוביל בהדרגה להתפתחות גזעים שונים של כלבים.

התהליך:

לאורך דורות רבים, זאבים צעירים שהפגינו התנהגות רצויה (כמו סבלנות, חברותיות, צייתנות) זכו לקבל מזון ותשומת לב מבני אדם. גורים שנולדו עם תכונות אלו היו בעלי סיכוי גבוה יותר לשרוד ולהתרבות. כתוצאה מכך, התכונות הרצויות התפשטו לאורך זמן והובילו להתפתחות הכלבים מזאבים.

היום:

כיום, קיימים מאות גזעי כלבים בגדלים, צבעים ותכונות שונות. כלבים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו וממלאים תפקידים רבים, הן כחיות מחמד אהובות והן ככלבי עבודה (כלבי נחייה, כלבי משטרה ועוד).

התפתחות החתולים: שותפים עצמאיים

חתולים היו פעם חיות בר

בניגוד לכלבים, חתולים לא עברו תהליך מכוון של אילוף. לאורך זמן, חתולים שהסתובבו סביב יישובים אנושיים נהנו ממקורות מזון זמינים (מכרסמים) ומחסה מפני טורפים. כתוצאה מכך, הם פיתחו קשר הדוק עם בני אדם תוך שמירה על עצמאותם.

יתרונות הדדיים:

הביות התאפשר בזכות יתרונות הדדיים שהביאה מערכת היחסים בין בני אדם לחתולים. בני אדם נהנו מעזרתו של חתול בציד מכרסמים, הגנה על אספקת מזון ומניעת מחלות. החתולים, מצדם, קיבלו גישה קלה למזון וביטחון מפני טורפים.

היום:

כיום, קיימים עשרות גזעי חתולים בגדלים, צבעים ותכונות שונות. חתולים הפכו לחיות מחמד אהובות וחיות הן כחיות מחמד ביתיות והן כחיות מחמד חופשיות.

התזונה של כלבים וחתולים: עבר מול הווה

התזונה המקורית של כלבים וחתולים התבססה על ציד. כלבים, כציידים קבוצתיים, אכלו בעיקר פגרים גדולים, בעוד חתולים, כציידים בודדים, התמקדו בטרף קטן כמו מכרסמים וציפורים. תזונה זו סיפקה להם את כל אבות המזון הדרושים להם, כולל חלבון, שומן, פחמימות, ויטמינים ומינרלים.

התזונה המודרנית של כלבים וחתולים מבוססת על מזון מעובד. מזון זה פותח במטרה לספק להם את כל אבות המזון הדרושים להם בצורה מאוזנת. 

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין תזונה עתירה בשומן ופחמימות לבין התפתחות השמנת יתר ובעיות בריאותיות נוספות אצל כלבים וחתולים

לכן, חשוב לבחור מזון איכותי המתאים לצרכים הספציפיים של כלבים וחתולים. 

המלצה מרכזית היא לבחור במזון שבו החלבון מהווה את הרכיב העיקרי והראשון, רצוי ממקור טרי מן החי. כמו טייסט אוף דה ווילד, דיימונד נטורלס, אלפא ספיריט ופרימורדיאל
תזונה כזו דומה יותר לתזונתם הטבעית של כלבים וחתולים, תורמת לבריאותם הכללית ומספקת להם את כל אבות המזון החיוניים. 

כאן תוכלו למצוא מידע נוסף וטיפים לבחירת מזון מתאים, בריא ומזין לכלב או לחתול שלכם

ביום חיות הבר, אנו קוראים לכם להוקיר את הקשר המיוחד שיש לנו עם חתולים וכלבים, ולפעול לשמירה על כל חיות הבר.

שאלות נוספות שכדאי לתת עליהן את הדעת:

  1. האם קיים חשש שהברירה המלאכותית של תכונות מסוימות בכלבים תגרום לאיבוד מגוון גנטי בטווח הארוך?

כן, קיים חשש כזה. הברירה המלאכותית המכוונת ארוכת הטווח של תכונות ספציפיות יכולה להוביל לצמצום המגוון הגנטי בגזעי כלבים שונים. גידול צמוד יתר על המידה וחוסר תערובת עם קווי גזע אחרים מגבירים את הסיכון להעברת מחלות גנטיות ופגמים. מגדלים אחראיים צריכים להקפיד על גידול נכון ושמירה על מאגר גנטי רחב.

  1. האם קיימים מחקרים על ההשפעות הפסיכולוגיות והחברתיות של החזקת חיות מחמד על בני אדם?

כן, קיימים מחקרים רבים בתחום זה. מחקרים הראו שחיות מחמד יכולות להפחית לחץ וחרדה, להגביר תחושת ביטחון ושמחה, ולתרום לבריאות הנפשית והפיזית של בני האדם. הן גם יכולות לסייע בהתפתחות חברתית של ילדים ולהוות גורם מפיג בדידות לקשישים. עם זאת, יש גם דיווחים על השפעות שליליות אפשריות כמו אלרגיות ופחדים.

  1. האם יש הבדלים ברמת האינטליגנציה והיכולת ללמוד בין גזעי כלבים וחתולים שונים?  

כן, קיימים הבדלים מסוימים. מחקרים הראו שגזעים מסוימות של כלבים, כמו הבורדר קולי ומלינואה, מציגות יכולות למידה וזיכרון גבוהות יותר מאחרות. אצל חתולים, גזעים כמו הסיאמי והאבסיני נחשבים “חכמים” יותר בזכות סקרנותם וכשרון הלמידה שלהם. יחד עם זאת, הפרשים אינדיבידואליים בין פרטים בגזע ספציפי עשויים להיות משמעותיים יותר מההבדלים בין הגזעים.