קוראים לזה “תשומת לב יתרה”

מכירים את החתול שלא מפסיק ליילל בדיוק כשאתם מנסים לישון? או נושך את כפות הרגליים שלכם כשאתם קוראים עיתון? מתיישב לכם על המקלדת או על הספר ובאופן כללי משתדל ככל יכולתו להפריע לפעילות שאתם עסוקים בה כרגע?

חתול דורש תשומת לב: חמוד אך מעצבן

“Attention seeking cat behavior” ובעברית “חתול הדורש תשומת לב יתרה” הוא מונח המתאר התנהגות בלתי רצויה שמטרתה לעורר תגובה.

התנהגות שכזו קיימת גם אצל כלבים וגם אצל ילדים. ולמרבה הצער, התנהגות כזו אצל כלבים וחתולים היא אחת הסיבות הנפוצות בעולם לנטישתם או אפילו להרדמתם.

להבין אותם טוב יותר = לטפל טוב יותר = חיים משותפים טובים יותר!

תשומת לב היא צורך קיומי עבור החתול בדיוק כמו שהיא עבורנו בני האדם.

חתול שלא מקבל מספיק תשומת לב יעשה הכל בכדי לזכות בה, ובמיוחד חתולים שבאופיים זקוקים ליותר תשומת לב מחתולים אחרים.

אנחנו קוראים לזה “בעיות התנהגות” אבל בעצם החתולים הם בעלי חיים יצירתיים, והמתוסכלים שבהם פיתחו מנגנונים שונים להשגת תשומת לב של האדם שלהם.

ההתנהגויות הבלתי רצויות הנפוצות

בין ההתנהגויות שנועדו למשוך את תשומת לבכם אפשר למצוא: התנהגות תוקפנית, גירוד רהיטי הבית (או יותר נכון – רהיט אחד ובדרך כלל זה הרהיט שהכי יקר ללבכם), עשיית צרכים מחוץ לארגז החול, יללות בלתי פוסקות, קפיצה על מקומות אסורים כמו על השיש… כל חתול והיצירתיות שלו.אנחנו בטוחים שתוכלו למנות עוד ועוד התנהגויות מרגיזות כאלה.

אתם הקהל בהצגה הזו

נוכחות הקהל (אתם) הכרחית מבחינתו בהגדרה, החתול צריך לבצע את ההתנהגות הבלתי רצויה בנוכחותכם (ולא כשהוא לבד בבית) כי הרי המטרה היא – תגובתכם.

אמנם, בגלל שההתנהגות לא רצויה, התגובה שהחתול יקבל היא לא תמיד זאת שהוא מעוניין בה, אבל כל סוג של תשומת לב עדיף על כלום ולכן החתול יתפשר גם על צעקות וגידופים. גם תשומת לב שלילית היא תשומת לב.

שורש הבעיה הוא שורש הפתרון

חשוב להפנים שהמכשול הגדול בסיפור – זה אנחנו, או יותר נכון, הנטייה שלנו להפסיק באופן אוטומטי כל סוג של התנהגות מעצבנת. לתת לו מה שהוא רוצה.

כדי להשתיק את החתול, אנחנו מושיטים אליו יד, מדברים איתו, מלטפים אותו – הכל בכדי להפסיק את את היללות הרועשות והמטרידות.

אם אנחנו מרוכזים (בקריאה, בצפייה בטלוויזיה, בדיבור בטלפון) באופן אוטומטי, אנחנו מושיטים יד ונוגעים בחתול שמחליט שעכשיו בדיוק זמן טוב לדרוש תשומת לב, בעצם על ידי כך אנחנו עוזרים להם לפתח מעגל התנהגות שכזה.

גם כאשר התנהגות החתול מתחילה ללא כל מטרה מפורשת ואנחנו מגיבים בכל פעם (ושוב לא משנה איזו תגובה), “ההתנהגות” הופכת לאסטרטגיה שלו וכך נוצר מעגל שמתגבר את עצמו.

רק כאשר נבין איך התגלגלו העניינים נבין גם מהו סוד הפתרון.

כדאי לבדוק גם את הכיוונים האלה

לפני הפתרונות המומלצים, חשוב לציין שישנן עוד סיבות שיכולות להביא להתנהגויות לא רצויות.

  • למשל, יללות בלתי פוסקות יכולות להיות תוצאה של בעיה פיזית הגורמת לכאב, או לחילופין תובענות לחטיפים 
  • חתול זקן שחווה ירידה משמעותית בשמיעה יתחיל לתקשר בצעקות
  • בנוסף, ישנם גזעים יותר ווקאליים מאחרים כמו חתולים סיאמים
  • עשיית צרכים מחוץ לארגז החול יכולה להיגרם בגלל לחץ משינוי שהתרחש בסביבה (למשל תינוק חדש שהצטרף למשפחה) או בגלל בעיות בדרכי השתן
  • חתול שורט או נושך יכול להיות שהופרד מאימו ואחיו בגיל צעיר ולכן לא קיבל “שיעורי חינוך” לגבי ההתנהגויות המקובלת

חשוב מאוד לשים לב:

בשלב הראשון, תמיד כדאי לגשת לווטרינר לשלול קיומה של בעיה פיזית, כי לדוגמה בעיות בלתי מטופלות בדרכי השתן יכולות להסתיים במוות או בנזק בלתי הפיך!

אז מה הפתרון ל”דרישת תשומת לב יתרה”?

שנו את דפוסי התגובה שלכם

במקרה וזיהיתם התנהגות קלוקלת שמטרתה תשומת לב, הפתרון הוא לשבור את המעגל שנוצר:

פשוט להתעלם באותו הרגע מהחתול, לא להגיב בכלל ובכך להפוך את התנהגות החתול לחסרת תכלית.

ככלל, התעלמו מהתנהגות לא רצויה ועודדו התנהגות טובה בתשומת לב וחטיפים.

כך תבטלו את הלמידה של החתול שהתנהגות לא רצויה היא הדרך הקלה להשגת תשומת לב.

ממגיבים הפכו ליוזמים

קיבעו לוח זמנים קבוע לזמן איכות עם החתול.

כחצי שעה פעמיים ביום הוא מינון אידיאלי, אם זה בלתי אפשרי מבחינתכם נסו למצוא כמה שיותר זמן.

עצות לניצול זמן זה: במשחק משותף, בטיפוח (הברשה), בעיסוי, בליטוף, בדיבור או אפילו באילוף בסיסי (כן גם חתול אפשר לאלף, אך שימו לב לכך שהוא משתף פעולה מרצון ובעזרת חיזוקים חיוביים בלבד).

חתולים הם חיות אוהבות שיגרה וברגע שהחתול יבין שיש זמן בו יזכה לתשומת לב בלעדית ואינו צריך להתאמץ ולדרוש אותה, הוא יפסיק בהדרגה את ההתנהגות הלא רצויה שסיגל.

תגמלו חתול רגוע

דווקא כשהחתול רגוע ושליו זה הזמן ללטף אותו (שימו לב שהחתול לא ישן, כן?).

בדרך כלל, כשחתול עם התנהגות שכזו רגוע, אנחנו נוטים לא להפריע לו, חס וחלילה לא להעיר אותו ולגרום לו לצאת שוב בפעילות מעצבנת ברחבי הבית, אבל גישה זו טעות ביסודה.

המטרה היא דווקא להגיב על התנהגות חיובית שאנו נוטים לקבל כמובנת מאליה. המסר שהחתול יקבל הוא שדווקא כשהוא רגוע צפויים לו עינוגים.

נצלו את הליטופים והמגע עם החתול וערכו מעין בדיקה על כל גופו לראות אם אין איזה פצע, גוש בעור, קרציות או פרעושים.

 

שימו לב. זהו מרתון. 

כמו למידה של כל הרגל חדש, ייקח זמן לחתול להפנים וללמוד. אל תצפו לתוצאות מיידיות ואל תשברו. אם תתמידו, בסופו של התהליך תהיה לכם מערכת יחסים טובה ורגועה יותר עם החתול האהוב שלכם.

שני מקרים יוצאים מן הכלל הדורשים פניה לעזרה מקצועית:

  1. אם החתול מגביר את עוצמת ההתנהגות השלילית כדי לקבל תגובה ואז השיטה הטיפולית שונה (ישנן כל מיני שיטות, חלקן קשורות להרתעה).
  2. אם החתול מפתח התנהגות אגרסיבית.

במקרים אלה, מומלץ לפנות למטפלי התנהגות חתולים.

ומה עם כלבים?

אמנם, התייחסנו כאן רק לחתולים, אבל התנהגות שלילית שמטרתה לזכות בתשומת לב קיימת גם בכלבים. הביטוי שלה יכול להיות בנביחות, קפיצות, הרס, גניבת חפצים ועוד. הסיבות והפתרונות המוצעים כאן מתאימים גם לכלבים.

בהצלחה!