האם כלבים וחתולים יכולים “להשרף” בשמש?

כלבים וחתולים (במיוחד חתולים), אוהבים לשבת בשמש. כולנו מכירים את התופעה הזו של הכלב או החתול רובצים על הרצפה וזזים כל כמה דקות עם ריבוע השמש שנכנס מהחלון.

חתול על שטיח בריבוע שמש

לצערנו, פרווה אינה חוסמת את קרינת השמש המזיקה (קרני UV), ואינה מונעת כווית שמש והתפתחות של סרטן עור. כלבים וחתולים, כמו בני אדם, עלולים “להישרף בשמש”. לכן, במיוחד בישראל שטופת השמש, עלינו להיות מודעים לעניין ולהקדיש לו תשומת לב.

כלבים בהירים או בעלי פרווה קצרה במיוחד כמו פיט בול, דלמטי או כלבים מעורבים בהירים עם פרווה קצרה, חשופים במיוחד לכוויות מהשמש. כלבים הסובלים מנשירה כתוצאה מאלרגיה, או שסופרו קצר מאוד (גולחו) לקראת הקיץ, גם הם בקבוצת סיכון להיכוות מהשמש. חתולי ספינקס רגישים במיוחד.

גם כאשר מדובר בכלבים עם פרווה או אפילו כלבים כהים יש להיזהר ובמיוחד במקומות הרגישים שבהם הפרווה דלילה: בתי השחי, המפשעה והבטן. אזורים מועדים בפניו של הכלב הם האוזניים, מסביב לשפתיים, גשר האף והאזורים שמצדדיו ואזור העפעפיים ומסביב לעיניים.

כלב על שטיח בשמש

גם אצל חתולים בעלי פרווה יש אזורים מועדים לכוויות שמש: האוזניים, העור שמסביב לאוזניים, האזורים מסביב לעיניים, האף והשפתיים.

חתולים בשמש

קרני UV מזיקות

הקרניים האולטרה סגוליות (UV) מתחלקות לשני סוגים (לפי האתר של האגודה למלחמה בסרטן):

UVA – קרינה על סגולה A, קרינה זו חודרת לשכבות העמוקות של העור וגורמת להזדקנות העור ולסוגים שונים של סרטן.

UVB – קרינה על סגולה B, קרינה זו מורכבת מאורכי גל קצרים יותר והיא הגורמת לכוויות שמש וכן לסוגי סרטן שונים.

קרן שמש

איך כלבים וחתולים יכולים להיות חכמים בשמש?

הדרך הטובה ביותר להגן על חיית המחמד שלכם מקרינת השמש היא ע”י מניעה. הקרינה החזקה ביותר היא בין השעות 9 בבוקר ל-3 אחר הצהרים. כדאי פשוט להשאיר אותם בבית.

בנוגע לריבוע השמש המואר על הרצפה, אפשר לסגור את התריסים או “להלביש” את החלון הספציפי במדבקה מסננת קרינה על הזגוגית (כדי לקנות מותגים מוכרים ולבדוק את ה-SPF של המדבקה).

ומה בטיולים? קרם הגנה לכלבים

כשיוצאים החוצה, כדאי להשתמש בקרם הגנה לכלבים על האזורים המועדים. ניתן להשיג קרם הגנה לכלבים בחנויות המתמחות בציוד לבעלי חיים. אין להשתמש בקרם הגנה המיועד לבני אדם כי הוא מכיל חומרים שאינם מתאימים לחיות מחמד.

כלבם עם משקפי שמש

איך מורחים לכלבים קרם הגנה?

מרחו את קרם ההגנה על האזורים המועדים 15-20 דקות לפני היציאה:

  • בתי השחי
  • המפשעה
  • הבטן
  • אוזניים
  • מסביב לשפתיים
  • גשר האף והאזורים שמצדדיו
  • אזור העפעפיים ומסביב לעיניים

שימו לב שהכלב לא מלקק את קרם ההגנה. כדאי למרוח שוב אם הכלב שחה או נרטב.

עוד אפשרות

ביגוד מסנן קרינה הוא אפשרות נוספת, אם כי יש לשים לב שהביגוד עצמו לא גורים לכלב להתחמם יתר על המידה.

בחרו שעות קורנות פחות

גם אם מרחתם לכלב קרם הגנה, עדיף תמיד, ללכת בצל או בשעות שהקרינה כבר אינה חזקה: לפני 10 בבוקר או אחרי 4 אחר הצהריים ולא בשעות החמות.

איש וכלבו בשקיעה

 

אל תשכחו למרוח את עצמכם ולהצטייד בכובע ומים עבורכם ועבור הכלב (עם כלי מתאים להשקותו).

עוד טיפים לקיץ קריר ונעים