תביא נשיקה: כלב מלקק כלבים אוהבים ללקק וכל בעלי הכלבים מכירים את הנטייה של הכלב ללקק את הפנים. ישנם בעלי כלבים שחושבים שזה נעים וחמוד וישנם כאלה שלא. למה בעצם כלבים מלקקים את הפנים? האם כדאי ללמד אותם להימנע מהתנהגות זו?

למה הכלב מלקק את הפנים שלי?

התנהגות זו יכולה להופיע מכמה סיבות:

התנהגות זו היא שריד אבולוציוני. גורי זאבים מלקקים את פני הבוגרים על מנת לעודד העלאת מזון מעוכל למחצה כשלב ביניים בין תזונה מבוססת על חלב אם לתזונה מבוססת על מזון מוצק, כלומר בשר.

ליקוק הפנים של כלב אחר או של אדם, היא התנהגות חברתית. ליקוק יכול להיות התנהגות מרצה כלפי כלב או אדם בעל היררכיה גבוהה יותר בלהקה, ויכולה להיות גם סימן לבקשת מזון או חיבה או תשומת לב מסוג אחר.

ליקוק הפנים שלנו או חלקי גוף אחרים יכולה להיות גם חלק מהתנהגות טיפוח. כלבים בוגרים מלקקים גורים גם על מנת להביע חיבה וגם בכדי לעזור להם בטיפוח.

כלב מלקק גור

כאשר כלב אינו יכול להגיע אל הפנים, הוא עשוי ללקק חלק גוף אחר, זמין יותר, כמו למשל כף יד, זרוע או רגל. במקרים מסוימים, אפשר לפרש את ההתנהגות כסימן של חיבה. 

 ישנם כלבים שינסו ללקק את פניו של זר. כנראה מדובר באקט של ריצוי, בכדי להניא את הזר מלנסות לפגוע בהם.

כאשר כלבים מלקקים ילדים, ניתן לפרש התנהגות זו כחיבה, ניסיון לרצות או פשוט ניקוי פניהם משאריות של משהו טעים… 

כלב מלקק ילד

האם מדובר במפגע בריאותי?

עבור מבוגרים או ילדים בריאים, רוק של כלבים אינו מהווה סכנה בריאותית כאשר העור אינו פגוע או פצוע. לא כדאי לאפשר לכלב ללק פצע פתוח. רוק ילחח את הפצע ולא יאפשר לו להתייבש ולהגליד, מה שעשוי להוביל לחדירה של חיידקים ולזיהום.

בשנה האחרונה, 12 מקרים של תחלואה מחיידקים הקיימים ברוק של כלבים דווחו למרכז לבקרת מחלות בארה”ב (CDC). בכל המקרים, התחלואה נגרמה מחיידק שחי ברוק של כלבים וחתולים (Capnocytophaga canimorsus) ואינו מזיק להם.

במקרים של מערכת חיסונית חלשה או פגומה, פוטנציאל הזיהום הוא כמובן גבוה יותר.

כדאי להרשות לכלב ללקק אותי?

בעבור רוב האנשים הבריאים, ליקוק של כלב בפנים או באזורים אחרים של הגוף אינו מהווה סכנה לבריאות. מומלץ לא לאפשר לכלב ללקק את פיכם או פצעים פתוחים.

אם אתם בריאים והמערכת החיסונית שלכם אינה חלשה או פגומה, זה עניין של העדפה אישית.

בכל מקרה, מומלץ בחום לשטוף את האזור המלוקק במים וסבון לאחר סיום הפעילות.

ואם אנחנו לא אוהבים ליקוקים בפנים?

כלב מלקק: אני לא אוהבת את זה!

אם אתם לא אוהבים ליקוקים בפנים, שימו לב שאינכם מחזקים את ההתנהגות ע”י מתן תשומת לב כאשר הכלב מלקק.

אם תתנו תשומת לב בכל פעם שהכלב מלקק, סביר להניח שתיווצר אצלו התניה והוא יחזור על ההתנהגות בכדי להשיג את תשומת ליבכם. אם הכלב שלכם מלקק אתכם בזמן שאתם אוכלים משהו ואתם “מכבדים” אותו – אתם מעודדים אותו להמשיך בהתנהגות.

אם אינכם אוהבים ליקוקים, נסו להכווין אותו לבקש תשומת לב באמצעות התנהגות שמקובלת עליכם, כמו הנחת הראש על הברך שלכם, לדוגמא.

ראש על הברך במקום ליקוק פנים

רוצים לקרוא עוד על התנהגות כלבים? או אולי התנהגות חתולים?